Wednesday, October 13, 2010

A Treasurer's Diary

Assalamualaikum

Tiba2 hati ini terdetik untuk mencoretkan sesuatu di blog kita yang sudah lama menyepi. Terasa ingin berkongsi mengenai pengalaman menjadi TREASURER Kembara 2 Gempa. Tak de la best sangat atau menarik sangat, tapi nak saje share experience. Jutaan terima kasih kepada sahabat2 seperjuangan, team kembara 2 Gempa di atas sokongan yang tak belah bahagi semasa kita di bumi Sumatra Barat. Terima kasih di atas kepercayaan kalian. I really appreciate it..

Ingatkan jadi bendahari Kembara 2 Gempa ni macam jadi bendari kelas je. Rupanya macam jadi menteri kewangan Malaysia. Hehehe… Berangan pulak. (mungkin sedikit exaggerate) (^_^)

Teringat lagi saat kita semua syura utk pembahagian tugas. Tugas sebagai secretary ditolak. Rasanya Iman yang lebih layak dalam isu surat-menyurat n dokumentasi ni. Duit… em..macam lebih senang, kita kan ada ajk sponsorship. Lagi senang kerja treasurer. Hehee..boleh la. “Nabilah terima jadi bendahari (^_^).Tugas dan taggungjawab diterima dengan hati terbuka, tanpa terfikir cabaran dan dugaan yang bakal ditempuhi.

Tugas pertama dari ketua, Najwa. “Nabilah, sediakan budget kita di sana; Aceh, Lake Toba,Medan, Maninjau”. Huhu.. mcm mana ni, setiap tempat berlainan orang yang dihubungi, tempat penginapan, transportation. Kalau tersalah budget, nanti tak cukup duit kami di sana, mcm mana nak survive di perantauan. Alhamdullillah, Ustaz Asri dari GPM banyak membantu. Berdasarkan pengalaman beliau, dapatlah anggaran budget yang diperlukan. Settle 1 problem.

1 bulan sebelum bermula kembara…

“Nabilah, berapa ringgit yang perlu kita bawa ke Indonesia?”. Alamak, berapa ye.. Ok, relaks Nabilah. Tengok la budget tu… Masalahnya, di setiap destinasi yang akan kami pergi nanti berlainan orang Indonesia yang dihubungi, maksudnya kos untuk setiap tempat adalah berbeza (tempat penginapan , transportation, etc.) Kami mungkin akan berteduh di pejabat GPM di Aceh, hotel di Medan, rumah pelajar di Padang, pesanteran di Maninjau. Malah kami tidak dapat menghubungi sahabat Indonesia di Medan untuk membantu kami di sana nanti. Apa yang pasti semuanya masih tidak pasti, masih kabur, semuanya akan terjawab apabila kami tiba di sana nanti.

2 minggu sebelum bertolak…

Sponsorship yang kita dapat kurang dari RM3K. Duit sponsor kat finance lagi, dorang uruskan utk exemption income tax kemudian nak kena bank in ke akaun Dr Samsul. Tak sempat ni. Kawan2, kita kena berkorban skit la. Kena guna duit sendiri dulu, nanti dah balik Malaysia kita ganti balik ye. Maaf ye..

Setiap org bawak dalam RM3K yang ditukar ke nilai Rupiah. Yeay..semua jadi jutawan. Bendahari, jangan lupa banyak duit untuk donation n humanitarian work sekali ye. Habis tu berapa juta nak kena bawak ni.. Huhu, banyak nyer nak bawak cash. Takut sampai tak tidur malam. Huhuhu..

Alhamdulillah.Akhirnya sampai la kita di bumi Indonesia.. NAD Nanggroe Aceh Darussalam..




To be continued....nak sambung buat case write up dulu

2 comments:

  1. nabilah..
    besnya post ni =)
    tak saba nak tunggu sambungan, nabilah memang treasurer secara alami.. hehe
    jom upload semua travelog kita kat sini je jum
    kalau tidak kan sayang tinggal berhabuk aja kat dalam thumbdrive masing2.

    ReplyDelete