Saturday, October 30, 2010

A Treasurer's Diary (Part 2)

Assalamualaikum

Alhamdulillah… 2 case write up n logbook dah hantar. Sekarang. Kena focus study. Dah nak exam… Rumate (you know who), pastikan saya tidak leka bermain Plants vs Zombies (“,)

Nak sambung cerita kat Aceh la skit…

Setibanya di Aceh, bermulalah kembara. Rancangan awal akan membuka akaun di salah satu bank Indonesia. Jadi tak perlulah membawa tunai ke mana-mana, tetapi setibanya di Aceh masing-masing mula terfikir. Memandangkan sepanjang kembara ini, kita akan mengembara ke beberapa buah tempat termasuklah ke tempat yang mungkin tiada mesin ATM. Jadi apa gunanya membuka akaun kalau nanti susah untuk mengeluarkan wangnya. Semua sepakat mengambil keputusan yang berani, kita sama2 jaga wang yang dibawa.

Memandangkan duit sponsor tak dapat lagi, hanya yang ada untuk perbelanjaan bersama kita di Aceh hanyalah dari hasil penjualan buku (terima kasih banyak kepada Dr Samsul yang memberi idea tentang bisnes buku). Jadi sepanjang kembara, Nabilah telah mengutip duit dari setiap seorang dari kita dari semasa ke semasa bergantung kepada keperluan. Hasil wang yang dikumpul telah digunakan untuk perbelanjaan bersama. Contohnya, minyak mobil, belanja supir makan, tiket masuk muzium , tiket masuk water theme park, beli keperluan rumah dan bahan masakan, etc…. Bila diut yang dikumpul dah makin berkurang, “Kawan-kawan, sori ye. Nak kena kutip lagi duit dah makan kurang. Kali ni kita kutip 150 000 Rupiah seorang. Boleh tak?” Semua orang memang best, setiap kali mintak mesti boleh. Terima kasih di atas kerjasama.

Demi untuk mengurangkan kos hidup di Aceh (tempat pertama yang dituju dalam kembara ini), kami mengambil keputusan untuk memasak sendiri sarapan pagi dan makan malam. Sarapan pagi kebiasaannya diketuanya Nad, Iman, Solehah, etc… Makan malam pulak ketua chef semestinya Kak Ashiah dan Naz. Mana yang lain? Mungkin tak terpilih menjadi chef tapi menjadi pembantu yang setia, sentiasa menolong di waktu pagi dan malam. Berganding bahu. Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing. Macam mana dengan lunch? Ooo.. lupa pulak. Jadual kita sangat penuh di Aceh. Memang buat research betul la. Tengah hari mana sempat nak balik rumah. Shidqi la tempat favourite kita untuk lunch. Order apa? Simple, murah dan sedap (semua orang nak berjimat)- Indo Mee atau dalam kata lain magi goreng.
Ketika kita galak ingin berjimat-cermat, kita diuji.. Ingat lagi satu malam selepas kepenatan mencari respondants, masing-masing perut sudah kelaparan. Huhu.. dengan badan yang kepenatan, tidak mungkin untuk kita memasak di rumah lagi. Ali, boleh tak singgah di mana-mana kedai makan. Kami tak nak gerai di tepi jalan, terbuka sangat.. kami tak nak kedai yang nampak eksklusif sangat, nanti mahal.. Kami nak cuba kedai tu.. berhenti2... Kawan-kawan ingat lagi tak kedai mana? Rumah Makan Masam Keu-Eung. Apabila kita duduk je diorang terus meletakkan hamparan lauk-pauk yang banyak. Semua tergamam. Ali tersenyum. Rancangan awal kami ingin memesan masakan panas, lebih murah. Tapi di Keu-Eung hanya ada nasi hidang. Bismillahirrahmanirrahim..makan. Tapi banyak sangat lauk ni. Ketika semua tengah menikmati hidangan makan malam yang lazat, Ali baru bersuara, "Nanti bayaran mengikut pinggan yang kalian makan." Ooo..ye ke. Pinggan ini dah sentuh, habiskan lauk ni. Yang tak sentuh lagi, tak payah makan laa... Setelah selesai menjamu selera, tibalah sangat yang dinantikan.. berapalah agaknya harga mkan malam kita hari ni. 181 000 Rupiah! Semua berjalan keluar menuju ke mobil dengan wajah yang tersenyum. Memilih sangat, nak yang murah, bersih, sedap.. sekarang... Apa pun. kami bersyukur. Alhamdulillah, dapat juga akhirnya merasa masakan Aceh selain dari Indo Mee. (^_^) Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Menu istimewa sarapan pagi di Aceh. Sedapnya...

Perbelanjaan di Aceh, Alhamdulillah tak lari sangat dari budget asal. Memang ada yang terlebih dari apa yang dibudget, contohnya untuk transportation, sebab kita banyak travel dari kampong ke kampong yang lain untuk cari respondants. Ingat lagi bila supir kita yang sangat banyak membantu kita semasa research tu nak menuju ke arah stesen minyak, Nabilah mesti kelam kabut cari purse. Ye la nak prepare duit, nak bagi kat supir untuk bayar minyak kereta. Kalau tak, nak kena pinjam dulu dari kawan-kawan.

Terima kasih kepada Solehah kerana bawak kalkulator ke Sumatra Barat. Kalau tak, pening bendahari ni nak kira duit. Nak convert nilai RM ke nilai Rupiah yang berjuta2, nak kira perbelanjaan harian kita, nak bahagi-bahagikan duit donation etc. Thanks a lot. Tak tahu la macam mana boleh terlupa nak bawak kalkulator. Mungkin itulah gunanya sahabat (^_^).

Nak tahu 1 rahsia? Bukan la rahsia sangat pun. Tahu tak apa perkara wajib mesti ada dalam beg seorang bendahari Kembara 2 Gempa. Dalam beg galas bendahari yang sentiasa dibawa ke mana-mana ada empat barang wajib; duit (belanja sendiri, donation, humanitarian), kalkulator, buku rekod perbelanjaan + pen dan passport.

Kawan-kawan,

Ingat lagi tak time kita berdiskusi dengan sangat hebatnya (eh..bukan diskusi, tapi syura. Hehehe…) sama ada nak pegi ke Pulau Sabang atau tak. Ke Pulau Sabang bukan untuk mencari respondants tapi untuk rehatkan minda je. Orang Aceh cakap kalau ke Aceh, wajip ke Sabang. Tempatnya cantik kali. Airnya yang jernih, pantainya yang memutih pasti memikat hati si pelancong. Supervisor kita yang disayangi, Dr Rossa yang mengusulkan cadangan.

Semua tekun mendengar update perbelanjaan yang dibentangkan, bertempat di BSMI.

Sebelum kata sepakat dicapai… Kita kena tanya bendahari dulu. Kalau kita ke Sabang, akan terlebih budget ke tak nanti. Mana la tahu nanti bila sampai di Padang dan Maninjau dah kekurangan wang, nak buat macam mana. Baiklah sabar yer. Nak kira jap. Tap..Tap.. (Tengah tekan kalkulator) Sebenarnya insyaAllah cukup je. Setakat ni, apa yang kita belanjakan kurang je dari apa yang ada dalam budget. Namun setelah mempertimbangkan segala keadaan dan kemungkinan, kami telah membuat keputusan untuk tidak ke Sabang. Research diteruskan.
Satu minggu sebelum kembara di Aceh berakhir..

Isu seterusnya ialah untuk ke Medan. Memang tak de orang yang boleh dihubungi. Masalah pertama, macam mana kita nak ke Medan. Masalah kedua, nanti di Medan nak tinggal di mana. Masalah ketiga, macam mana dari Medan nak ke Padang. Tiap-tiap hari kita syura, di mana saja dan bila-bila saja masa terluang. Dari Aceh ke Medan bukannya dekat, 15 jam dengan kenderaan darat. Akhirnya keputusan dicapai, kita naik bas ekspres ke Medan. Namanya nas ekspres tapi macam bas lompat. Ada air-condition tapi ada orang merokok. Walaupun bas dah penuh, driver masih lagi berhenti ambik penumpang. Jadi, ramai la yang berdiri di tengah laluan. Macam bas awam nak ke bandar. Namun, hati terubat dengan pemandangan yang indah. Kita telah melalui sawah padi yang menguning, ladang getah yang menghijau, hutan belantara yang sunyi sepi dihiasi gajah yang ditunggangi, kawasan perkampungan yang damai, pekan yang sibuk dengan urusan jual beli… Namun, Aceh tetap Aceh. Di sepanjang perjalanan begitu banyak masjid yang kita telah lalui. Masjid-masjidnya bukanlah besar ataupun hebat, namun yang menyentuh hati ialah ianya sentiasa diimirahkan. Tepat masuk waktu solat, ramai yang menuju ke masjid yang tidak berkipas, apalagi air-cond.

Berdiskusi di luar masjid, sementara menunggu supir menjemput kami.

Demi untuk meneruskan perjalanan kembara yang masih jauh, kita telah memilih 1 pakej pelancongan yang sangat murah, yang mungkin tidak ditawarkan kepada orang lain. Pakej itu termasuk penginapan dan jalan-jalan di Medan, perjalanan 1 hari ke Danau Toba dan perjalanan ke Padang. Pada mulanya tiada agensi pelancongan yang ingin memberikan perkhidmatan dan tawaran harga yang kita inginkan. Alhamdulillah, akhirnya dengan dengan bantuan kenalan Iman dan Solehah dapat juga kita sampai ke Medan dan Danau Toba. Berapa budgetnya, 110 000 Rupiah seorang. (Pengalaman selanjutnya di dalam travelog).

* All the best kawan-kawan for coming exam. Semoga dipeermudahkan Allah urusan kita semua. Amin.

Nak ambik kesempatan ini, memohon sejuta kemaafan kalau ada salah dan silap.

1. nabilah, bes sgt! the way u write, is exactly the way you talk. terngiang-ngiang suara nabilah waktu baca entry ni. Jgn lupa projek tertangguh kita cuti ni tau=)

2. One lesson learnt from the acehnese: solat mesti mesti mesti tepat waktu. Tak kiralah apa pun jenis kesibukan ketika itu, azan berbunyi terus meluru ke madrasah/musolla/masjid.Mungkin di tempat kita masih tak terbudayakan. Jum, mulakan dari diri sendiri, terus mudah-mudahan menjalar efeknya ke sekeliling

3. Next time nak g Acheh lagi kan (insya Allah). Jatuh cinta dengan Aceh dan nuansa Islaminya..rindu tak terbendung lagi nak jumpa Tia, Dr. Rosa dan Ummi..

4. Iman, jom kita jalankan plan nak post travelog.
    Miss everybody, everything in Sumatra Barat...

5. jom2...nabilah... kelakar sgt..tpkan makan kt keung tu sebenarnye murah sgt, kurang dr rm 60,dahla kt ade 8 orang, walaupun 6 je yg makan... kite rase plg unlucky sekali ali...kene pos blk duit pd dia spttnya..
    nak tambah..perjalanan 15 jam tu kita lalu atas gunung n sebelah laut jg...tp mungkin nabilah tidur kot... bus tu mmg tkleh lupe..ade lagu2 aceh yg sedih bile dgr tp clip dia lawak2, ade ke cerita cerita kain biru yg kekasih dia hadiahkan dia buat jadi lap kasut...ahaha... mcm2 betul!

6. hehe... ada juga yang dia lari smp terjatuh jatuh ngan terhantuk pintu dari kena tangkap ayah kekasih dia..

7. Betul2.. sebenarnya murah sangat..
    Pasal yang perjalanan tu pun betul, banyak sangat tempat yang kita lalu, sampai tak terlulis. kelakar sangat video klip tu sampai nak tidur pun tak jadi..hehe..