Tuesday, November 9, 2010

TRAVELOG: Hari ke-2

Hari ke-2: Isnin / 17 Mei 2010

Hari ini adalah hari yang panjang. Kami memulakan hari seawal jam 5 pagi dengan solat Subuh berjemaah. Acara di Rumah Sakit BSMI dijadualkan bermula jam 10 pagi. Kesempatan pagi itu digunakan untuk membeli barang makanan di kedai berhampiran. Pekedainya sangat ramah, hampir kesemua barangan yang ada di kedainya mahu dipromosikan pada kami. Antaranya, “Ini ikan kayu, enak kali!”, dan “Ambillah ini asam sunti, guna dalam masakan, enak!”. Namun kami yang tidak pernah mendengar nama ikan kayu mahupun asam sunti hanya membeli barangan yang sudah disenaraikan, kalau kami beli pun belum tentu kami tahu memasaknya!

Supir kami, Cik Ali sampai awal hari itu, kelam kabut kami dibuatnya, namun kami tetap bertolak mengikut jadual, dan tiba di RS BSMI beberapa minit sebelum jam 10. Rumah sakit tersebut terletak di Jalan Lamlagang, Banda Aceh, kira-kira 15 minit perjalanan dengan mobil dari rumah kami. Kami diberitahu, jika ingin menaiki pengangkutan awam, harus naik beca dari rumah ke jalan utama, dan ambil labi-labi sampai ke rumah sakit. RS BSMI merupakan rumah sakit swasta milik Bulan Sabit Merah Indonesia cabang Aceh. Selama ini kami melihat gambarnya di laman web BSMI dan Facebook sahaja, tapi hari ini ia di depan mata kami.

Kami disambut oleh Nadya, seorang bidan yang baru berumur 20 tahun. Namun kematangannya membuatkan kami seakan tidak percaya dengan umurnya. Kami langsung diberi taklimat awal oleh Dr Suprinardi dan Encik Razi. Selain diterangkan tentang kegiatan rumah sakit, kami juga membincangkan tentang mini-research kami. Satu kerisauan mendatangi kami apabila diberitahu bahawa RS BSMI tidak mempunyai banyak pesakit, dan pesakit yang datang pun kebanyakannya bukan dari daerah yang dilanda Tsunami, sedangkan kami perlu mendapatkan sekurang-kurangnya 100 responden dari Aceh.

Selepas taklimat tentang rumah sakit, mereka melanjutkan perbincangan dengan menjawab soalan kami tentang sejarah perjuangan Islam di Aceh. Mereka memang mengagumkan! Melihat mereka menceritakan sejarah Naggroe kelahiran mereka, kami tahu bahawa mereka tidak belajar sejarah hanya untuk lulus peperiksaan, seperti kebanyakan kami. Kami malu sendiri, kerana jika ditanya tentang sejarah Malaysia, kebanyakan skrip jawapan peperiksaan sejarah dulu sudah hilang dari memori. Mungkin ada yang menganggap Malaya pernah dijajah Belanda!

Kami kemudiannya dibawa ke seluruh rumah sakit. Kemudahan yang ada termasuk Unit Rawat Inap (Ranap) yang mempunyai bilik kelas satu, dua dan tiga, Unit Gawat Darurat (UGD), bilik bersalin, bilik operasi, dan apotek. Menariknya, rumah sakit tersebut juga mempunyai unit khas untuk ‘homevisit’ kepada semua pesakit yang telah dibenarkan pulang. Kami diperkenalkan kepada para perawat dan karyawan, dan kemudian lawatan tersebut disertai oleh Pimpinan RS BSMI, Pak Heri Riswandi. Satu berita baik yang kami dapat ialah Dr Rosaria Indah, supervisor kami yang akhir-akhir ini tidak dapat dihubungi rupanya kehilangan telefon bimbitnya. Kami telah mendapatkan nombor telefonnya yang baru melalui Pak Heri.





Selepas Zuhur kami menunggu Dr Rosaria Indah di ruang menunggu RS BSMI. Berdebar juga dalam hati, kerana selama ini kami hanya berhubungan melalui email dan sms, tidak pernah berkenalan terus dengan orangnya. Nyata beliau seorang yang ramah, pandai berlelucon, sangat ‘friendly’, dan kelihatan berjiwa kental. Dr Rosa memberikan solusi kepada masalah responden mini-research kami: turun langsung ke masyarakat di daerah gempa. Alhamdulillah, terus dirancangkan perjalanan kami buat beberapa hari. Sambil membincangkan tentang mini-research, beliau dan Pak Heri sempat juga bertanya asas tarbiyyah kami. Sempat juga Pak Heri berkata, “Di sini bumi jihad, di sana bumi bersenang-lenang”. Dan seorang Hafizah di kalangan kami, Kak Ashiah, serta merta mendapat tugasan untuk tasmi’ surah al-Rahman dan al-Waqi’ah pada hari Jumaat nanti!



Makan siang kami lewat, lebih kurang jam 2.30. Kami memilih sebuah warung bersebelahan rumah sakit, namanya Warung Shidqi. Menu pilihan kami? Indomie telur, hanya 7 ribu sepinggan. Ada juga yang memilih Mi Aceh dan Nasi Goreng Bombay. Enak!



Selepas makan, kami menuntun Dr Rosa dengan ‘Honda’nya ke Kompleks PKS untuk memberikan kunjungan takziah atas pulangnya seorang ustaz ke Rahmatullah. Beliau meninggal pada usia yang masih muda, 39 tahun, kerana stroke. Sempat juga kami bersilaturrahim dengan akhawat yang turut berada di situ.


Selesai takziah, kami berjalan kaki ke rumah-rumah di kompleks perumahan tersebut. Tujuannya? Tentulah untuk penelitian kami. Kami sempat bersilaturrahim ke beberapa buah rumah dan mendapat beberapa responden petang itu. Yang nyata, pengalaman Tsunami mereka seolah-olah masih segar dalam ingatan, walaupun mereka sudah tidak trauma. Dr Rosa mencadangkan kami menyusun responden mengikut tempat tinggal mereka, kerana mungkin terdapat perbezaan psikologi antara yang masih menetap di daerah Tsunami dan yang sudah berpindah. Petang itu juga kami mendapat tahu yang Dr Rosa sedang hamil 7 bulan sewaktu bermatian menyelamatkan diri dari dikejar air Tsunami!

Sesudah itu, kami singgah di Al-Fityan School, sebuah sekolah berasrama untuk anak-anak yatim. Dr Rosa punya urusan dengan seorang ustazah di situ, tapi sambil menyelam kami minum air. Ramai anak-anak yatim di situ yang terlibat dengan Tsunami, jadi Dr Rosa juga mengaturkan supaya kami dapat mengedarkan kuesioner kepada anak-anak Al-Fityan.

Kemudian kami ke rumah ustazah yang ingin dikunjungi Dr Rosa. Terrungkailah misteri pertanyaan Dr Rosa sebelum itu, “Kalian ada yang pandai berbahasa Arab?”. Rupanya Ustazah Rawiyah berasal dari Mesir, maka kebanyakan perbualan kami petang itu berlangsung dalam Bahasa Arab. Tergagap-gagap kami dibuatnya, di fikiran cuma terfikir ‘Kaifa haluki, Alhmadulillah bikhair’. Mujurlah Dr Rosa agak baik Bahasa Arabnya, dan di antara kami pun ada yang mampu berbahasa Arab serba sedikit. Dalam kekalutan bahasa, pesanan ustazah yang kami pasti tidak lupa ialah tentang ramainya doktor Muslim, tapi sedikitnya doktor Muslim yang memahami Islam dan mengamalkannya.


Kami masih di jalanan sewaktu azan Maghrib berkumandang. Ali (sudah tiada Cik, kerana umurnya sebaya saja dengan kami) membawa kami ke sebuah masjid untuk solat. Turun dari kereta, kami lihat dia seperti mencari-cari sesuatu dan bertanya-tanya kepada orang di situ. Sedang kami mencari tempat wudhu’ wanita, Ali kembali dan menunjukkan kami tempat wudhu wanita. Sungguh tak disangka, mencarikan tempat wudhu’ pun termasuk dalam servisnya!

Kami pulang ke rumah seusai solat Maghrib dan jama’ Isya’. Keletihan selepas satu hari yang panjang, tapi masih perlu syura untuk aktiviti esok, dan menyiapkan bahan pengajian tentang hipertensi. Ya Allah, berkatilah apa yang kami lakukan ini, dan berilah kami kekuatan untuk terus melakukan kebaikan..

1 comment:

  1. Najwa, post la gambar banyak2.. message can be delivered better via pictures than words (^_^).. sebenarnya nak mengimbau kenangan silam yang takkan dilupakan..

    ReplyDelete