Tuesday, November 9, 2010

TRAVELOG: Hari ke-6

Hari ke-6: Jumaat / 21 Mei 2010

Pagi ini kami sekali lagi ke RS BSMI. Kami berpeluang bertemu sekali lagi dengan pesakit dari Malaysia yang kami jumpa semalam. Kali ini pertemuan lebih panjang, disertai wawancara tentang penyakitnya. Kami tidak pasti apa diagnosis doktor RS BSMI, tapi berdasarkan sejarah penyakitnya, mungkin beliau mengalami gastroenteritis akut dan kekurangan hidrasi ekoran muntah-muntah dan cirit-birit. Sebahagian kami turut mewawancara seorang lagi pesakit yang mendapat demam denggi berdarah. Kawasan sekitar Banda Aceh ini rupanya endemik denggi.

Jam 10.30 pagi, Tia tiba di RS BSMI untuk menemani perjalanan kami yang mencabar hari itu. Kami buat pertama kalinya menaiki pengangkutan awam! Selama ini Ali tidak menggalakkan kami mengambil pengangkutan awam sendirian kerana bimbangkan keselamatan kami. Lagipun katanya pengangkutan di sini tidak seperti di Malaysia, takut kami kebingungan dan tak sampai ke destinasi. Tapi disebabkan pada hari Jumaat beliau harus ke masjid awal untuk mempersiapkan masjid, dan Tia pun bersedia menemani kami, jadi dapatlah kami merasa naik labi-labi yang selama ini hanya berpapasan di jalanan. Berdebar juga kami, seperti apalah pengangkutan di sini ya..

Tia menahan sebuah labi-labi untuk kami ke kota. Bukan kura-kura ya, labi-labi ialah seperti sebuah van. Penumpang duduk di tempat duduk panjang yang saling berhadapan. Pintunya di belakang, dan tidak ditutup. Terdapat seorang konduktor yang duduk di tempat penumpang. Sebuah labi-labi mampu memuatkan kira-kira 14 – 16 orang penumpang. Tambang ke kota ialah Rp3000 seorang. Sampai di kota, kami harus tukar pengangkutan untuk ke Universiti Syiah Kuala (Unsyiah).

Dari kota kami naik damri, iaitu bas milik pemerintah, ke Darussalam. Tiada label destinasi yang kami jumpa pada damri tersebut, dan konduktornya cuma memanggil penumpang dengan menjerit “Salam, Salam”. Kata Tia, kalau kami sendirian pasti kami tidak jumpa damri ke Darussalam! Tambang damri hanya Rp1000 seorang, murah kerana disubsidi pemerintah. Yang menariknya, konduktornya memakai uniform khas, dan beliau kelihatan sungguh bersemangat memastikan semua penumpang dapat duduk atau berdiri dengan selamat.

Perjalanan dengan damri agak perlahan kerana jalan sesak. Kami penumpang yang terakhir turun, iaitu di destinasi terakhirnya, Unsyiah. Kami berjalan kaki untuk ke Fakultas Kedokteran, dan sempat singgah di sebuah kedai membeli air dan makanan ringan. Maklumlah, tekak sudah kering dan ada perut yang sudah berbunyi. Tia bercerita, selepas Tsunami, jalan yang kami lewati itu jadi tempat pengumpulan mayat-mayat korban.

Sampai di musolla Fakultas Kedokteran, program pengajian pun dimulakan. Kak Ashiah mengambil tempat untuk memperdengarkan hafalannya. Alhamdulillah, lancar sekali hafalan beliau. Namun kami dapat memahami debarannya memperdengarkan keindahan Surah Al-Rahman di hadapan kira-kira 30 orang peserta pengajian. Pengajian diteruskan dengan ceramah Dr Rosa bertajuk Ad-Dawaa’ wa ad-Da’wah (Penyakit dan Da’wah). Dr merupakan penceramah yang versatil. Cara penyampaiannya bersesuaian dengan kumpulan sasaran.

Dalam ceramahnya, beliau menekankan kepentingan peranan doktor muslim sebagai penda’wah. Beliau juga meyampaikan resipi gaya hidup sihat mengikut ajaran Islam. Sungguh menarik dan belum pernah kami dengari sebelum ini. Antaranya ialah meninggalkan yang dilarang (haram), kerana yang haram itu terbukti mempunyai banyak mudarat. Contoh terbaik ialah arak. Pemakanan juga selain halal, harus tayyiban. Contohnya garam, ia halal namun jika terlalu banyak tidak tayyib. Olahraga yang tidak boleh ditinggalkan oleh Muslim ialah solat. Solat, selain menuruti perintah Allah, telah dibuktikan oleh sains mempunyai kesan yang baik kepada kesihatan tubuh badan dan mental.

Selesai pengajian dan solat Zuhur-Asar, kami sempat mendapatkan beberapa responden untuk penelitian. Sambil menunggu Ali menjemput, kami dihiburkan oleh Haybah dan Wafa, dua puteri kesayangan Dr Rosa yang bijak dan lucu. Haybah sungguh keletah, mulutnya tidak henti berceloteh. Wafa pula seorang pemerhati, dalam diam dia sudah menghafal nama setiap dari kami.

Allah Maha Menguji. Kami kemudian dikejutkan dengan berita dari Tia. Katanya brek mobil kami blong (rosak), jadi Ali tidak dapat menjemput kami dari Unsyiah. Sempat juga kami panik, kerana jam 3 kami sudah berjanji dengan Kak Ida dari Lampuuk untuk mewawancara orang kampungnya. Mujurlah Tia yang matang itu tetap tenang. Atas cadangan beliau, kami memutuskan untuk naik labi-labi saja ke Lampuuk. Tapi disebabkan kesuntukan masa, makan siang terpaksa dilupakan. Kami makan biskut saja dalam labi-labi buat alas perut. Bunyi kunyahan biskut mengaburi keroncong perut kami dalam kesunyian perjalanan itu..

Kami selamat sampai di Lampuuk walaupun lewat hampir sejam. Kami seharusnya ke pengajian ibu-ibu, namun pengajian sudah selesai, jadi kami ke sebuah meunasah (musolla). Alhamdulillah, dapat juga kami mewawancara ibu-ibu di situ. Selepas itu, kami mengunjungi warung kopi mewawancara golongan bapa dan penghuni beberapa buah rumah.

Kawasan tersebut terletak di tepi pantai. Sewaktu Tsunami, ramai penduduk kampung yang terkorban dan semua rumah di situ hancur. Ada yang masih trauma dengan kejadian tersebut, dan ramai penduduk yang terselamat berpindah keluar. Ketika ditanya mengapa mereka masih tinggal di situ, ramai yang mengatakan, “Kami hendak ke mana lagi, di sinilah tempat kami”. Alhamdulillah, kampung tersebut kini sudah dibangunkan. Terdapat banyak rumah bantuan daripada Turki. Di situ juga terdapat Masjid Baiturrahim, antara masjid yang tidak dirosakkan Tsunami.

Alhamdulillah, sewaktu kami di situ, mobil kami sudah siap dibaiki dan dapatlah kami pulang dengan mobil. Maghrib itu, kami tiba di rumah kelaparan dan keletihan. Mujurlah makan malam itu sudah dibeli. Namun hasrat mahu berehat terpaksa ditangguhkan, kerana masih perlu bersedia untuk penyuluhan kesihatan esok. Apapun, insyaAllah kami akan terus bersemangat!

No comments:

Post a Comment