Wednesday, December 15, 2010

TRAVELOG: Hari ke-12

Hari ke-12

Hari ini kami memilih untuk bergotong-royong mengemas rumah dan memasak. Matlamat yang perlu dicapai adalah untuk membersihkan rumah seperti sebelum kami menggunakannya dan juga memasak dan menghabiskan semua bahan masakan yang ada.

Iman dan Kak Asiah telah ditugaskan untuk keluar ke pekan membeli tiket ke Medan di terminal dan membeli barangan masak menu nasi lemak kami. Mengikut perancangan, kami mahu bersama-sama membersihkan mobil tapi setelah dipertimbangkan peralatan yang terhad kami mengambil keputusan untuk menghantarnya ke car wash sahaja.

Solehah, Najwa dan Nabilah ditugaskan untuk membasuh cadar dan sarung bantal. Namun disebabkan ketiadaan bekalan air dari semalam, kami terpaksa menangguhkan aktiviti mencuci. Jadi, semua yang tinggal di rumah, bergotong-royong menyapu dan mengemas ruang tamu yang juga menjadi ruang tidur kami dan bilik.


Kami meneruskan aktiviti dengan memasak nasi lemak berlaukan ikan bilis, ikan tongkol dan telur masin. Baru mula memasak, tiba-tiba elektrik terputus. Macam mana mahu masak nasi. Akhirnya, terpaksa menggunakan dapur gas untuk menanak nasi. Alhamdulillah, nasi kami tidak hangit ataupun mentah.

Sedang memasak, bekalan air kembali ada. Sesudah makan, kami pun mencuci cadar dan sarung bantal seperti yang dijadualkan. Setelah hampir selesai mencuci, kedengaran enjin kereta yang amat dikenali, “Ali udah sampai”. Kami bergegas untuk bersiap dan keluar untuk berbelanja. Kami memilih untuk berbelanja di kedai busana muslimah di mana pilihannya lebih memenuhi citarasa kami.

Malam ini kami menerima dua undangan makan malam iaitu bersama Global Peace Malaysia Aceh dan warga Rumah Anak-Anak Yatim PKPU. Hati kami berbelah bahagi untuk memilih yang mana memandangkan kedua-duanya sangat berharap kami dapat memenuhi undangan mereka. Setelah berbincang, memandangkan waktu malam yang singkat, kami terpaksa mengorbankan undangan PKPU dengan berat hati. Sejuta kemaafan dan ucapan selamat tinggal telah kami rakamkan kepada wakil PKPU. Sesudah makan malam bersama Kak Nila, wakil GPM Aceh di Warung Mee Ayah, kami pulang ke rumah untuk berehat.


1 comment:

  1. nabilah, knapalah gamba beg2 yang caca merba tu yang menjadi pilihan..

    ReplyDelete